Yhteys toisiin

Viikon pohdinta:








Kysymyksiä videon pohtimiseen:
1. Mitä ajatuksia video sinussa herätti?
2. Millaisia omia kokemuksia sinulla on liittyen videolla puhuttuun asiaan?

Perjantain tehtävä:

Viestintä ja vuorovaikustus

Sisäinen puhe

Digiharjoitus: tekstin muotoilu

Sähköautot

Sähköautoista puhuttaessa tarkoitetaan akkusähköautoja, joiden kaikki ajamiseen tarvittava sähköenergia on varastoitu autossa oleviin akkuihin. Sähköautot olivat suosittuja autoilun alkuaikoina 1900-luvun alussa, jolloin polttomoottoriautot olivat usein kalliimpia, meluisampia ja epäluotettavampia kuin sähköautot. Sähköautot olivat jo silloin hiljaisia, helppokäyttöisiä ja päästöttömiä, ja varsinkin Yhdysvalloissa ne olivat paljon suositumpia kuin bensiini- tai höyrykäyttöiset autot.

 

Kun polttomoottoritekniikka kehittyi helppokäyttöisemmäksi ja luotettavammaksi ja polttoaineen saatavuus parani ja hinta laski, sähköautot jäivät auttamatta kilpailussa alakynteen. Myös matkustustottumusten muutos vaikutti sähköautojen menestykseen. Vielä 1900-luvun alussa sähköauto riitti ihmisten autoilutarpeisiin, koska suurin osa liikenteestä oli paikallisliikennettä. Maanteitä ei siihen aikaan vielä juurikaan ollut, vaan pidemmät matkat kuljettiin junalla tai laivalla silloin harvoin kun matkalle lähdettiin.

 

Kun polttomoottoriautot yleistyivät ja niitä varten rakennettiin maanteitä, sähköauton muutaman kymmenen kilometrin toimintasäde ei enää riittänyt. Akkujen lataamiseen kuluva aika hankaloitti myös pidempien matkojen autoilua. Kun sarjatuotanto laski polttomoottoriautojen hintoja merkittävästi, ja sähköstartti teki niistä helppokäyttöisempiä ja turvallisempia, ei sähköautolle selvästi hankintahinnaltaan kalliimpana vaihtoehtona enää löytynyt juurikaan ostajia.

Sähköauton komponentit

Sähköauton selvimmät rakenteelliset erot polttomoottoriautoon verrattuna ovat energiavarastossa ja moottorissa. Kun polttomoottoriautossa energia on varastoitu nestemäisessä muodossa polttoainetankkiin, sähköautossa energia varastoidaan akkuihin. Akuissa energia on varastoitu suljettuihin kennoihin, jotka voidaan ladata ulkopuolisesta lähteestä saatavan sähköenergian avulla.

 

Tavallisten kitkajarrujen lisäksi modernia sähköautoa hidastetaan sen omalla moottorilla, jolloin moottori toimii generaattorina ja lataa energiavarastoja jälleen täydemmäksi kierrättäen osan auton kiihdyttämiseen kulutetusta energiasta. Joissakin sähköautoissa jarrutusenergia varastoidaan kondensaattoreihin, jotka kykenevät ottamaan vastaan ja purkamaan suuria sähkövarauksia akkuja nopeammin.

 

Sähkömoottoreita on olemassa hyvin monia eri kokoja ja malleja. Yhden suuren moottorin sijasta sähköautossa voi olla useampia pienempiä sähkömoottoreita. Joissakin sähköautoissa käytetään napamoottoreita, jotka on sijoitettu pyörän napoihin. Tällainen ratkaisu lisää jousittamatonta massaa, mutta se antaa suurempia vapauksia auton alustarakenteen suunnitteluun ja mahdollistaa myös helposti erilaiset vetotavat.

 

Sähköautot ovat yleensä automaattivaihteisia, ja sähkömoottorin laajan kierroslukualueen ansiosta vaihteisto ei ole aina edes välttämätön. Sähköautossa tarvitaan myös ohjauselektroniikkaa, joka huolehtii tehonsäädöstä ja järjestelmän toiminnan ohjaamisesta. Apulaitteet, kuten ohjaus- ja jarrutehostin sekä lämmitys- ja ilmastointilaite toimivat myös sähköllä. Joissakin sähköautoissa on myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Sähköautoissa on usein informaationäyttöjä, joista kuljettaja voi selvittää jäljellä olevan toimintasäteen sekä ajotavan ja apulaitteiden käytön vaikutuksen energiankulutukseen.